Förr i tiden kom elegans främst från klädkoden, som vi kan se i en av de bästa serierna som representerar Englands höga samhälle; Brigderton!”
Vi har tagit hand om att analysera kläderna som bärs av skådespelarna och mer specifikt korsetten.
Men det
är inte allt, för fans av serien avslöjar vi flera element som rör: lanseringen av säsong 2, framtida karaktärer, rykten och många andra hemligheter som ännu inte är kända för allmänheten.
Nu, låt oss komma igång!
The Bridgerton Chronicle
The Bridgerton Chronicle är en serie baserad på bästsäljarna av Julia Quinn som berättar historien om åtta barn från Bridgerton-släkten, som letar efter kärlek i Londons societet.
Den
första säsongen av
denna amerikanska serie skapad av Chris Van Duden och producerad av Shonda Rhimes, sändes den 25 december 2020 på den populära Netflix -plattformen, som tillhör affärssektorn kreativa industrier.
Historien om de två familjerna, Bridgertons och Featheringtons, börjar på 1800-talet.
Under Engelska Regency i 1800-talets aristokratiska London var unga flickor från goda familjer tvungna att göra övergången från jungfru till hustru. För att göra detta fanns det inget bättre än bollar i hopp om att hitta kärlek.
Daphne, en av de Bridgerton-flickor som drottningen Charlotte gillade mest, träffade hertigen av Hastings. Hertigen Simon Basset är en mycket elegant man som, i likhet med Daphne, inte vill gifta sig med någon som valts av familjerna.
De båda har samma syn på sann kärlek och bestämmer sig därför tillsammans för att låtsas att de är ett par. Tack vare detta falska förhållande får de den tid de vill ha för att hitta en riktig friare. Men en detalj destabiliserar deras perfekt utförda plan; uppkomsten av äkta kärlek mellan Daphne och hertigen av Hastings.
I denna serie kan vi beundra den elegans som män och kvinnor från denna period hade i hur de klädde sig.
Från prinsessklänningarna med bearbetad spets, sedan de magnifika korsetterna som erbjuder en otrolig silhuett, eller återigen, de passade kostymerna som ger män en rak och charmig hållning.
I denna klädkod i bilden av denna berömda London era, korsett intar en mycket viktig plats. Denna typ av plagg var mer än bara ett midjemodell som tillät kvinnor att ha ensmal midja. Det blev en symbol för elegans och återspeglade bärarens sociala status.
Bridgerton-korsett
I början av 1500-talet skulpterades kvinnokroppen tack vare ett styvt underplagg. Vi talar faktiskt om den berömda korsetten, som var utformad för att forma figuren och minska midjan med hjälp av snören på baksidan av plagget.
Dessutom blev denna mycket speciella midjekorsett ett måste under 1900-talet och av goda skäl, denna ribbade kropp med en stel ram, blev den nya symbolen som representerade elegansen och rikedomen hos överklassens borgerliga kvinnor.
Som ett resultat kan vi i de åtta avsnitten av serien The Bridgerton Chronicle beundra all skönhet hos korsetter i viktoriansk stil.
Sanningen om Bridgerton-korsetter
I öppningsscenen i det ångande dramat ”Bridgerton” klär sig Prudence Featherington, en av bergsbestigaren Lady Featheringtons döttrar, för att bli presenterad för drottningen av England.
Prudence böjer sig dubbel, andfådd, medan en tjänsteflicka tar åt snörena i hennes korsett.
”
Jag kunde pressa min midja till storleken av en och en halv apelsin när jag var i Prudences ålder”, säger Lady Featherington.
Tyvärr ger den här typen av prat från manusförfattare korsetten ett dåligt rykte.
Många filmer, både historiska och fantasifulla, har en liknande scen.
Vi kan börja med Scarlett O’Hara, i Autant en emporte le vent, som klamrar sig fast vid en sängstolpe när tjänsteflickan snör åt sin korsett.
Därefter Elizabeth Swann i Pirates of the Caribbean som ser ut som om hon inte kan andas när hennes korsett serveras.
Därefter Emma Watson, som spelar Belle i Disneys live-action remake av Beauty and the Beast, som förklarar att hennes karaktär är för självständig för att bära en korsett.
Ingen av de karaktärer som lider av smärta har kontroll över sina egna liv; i varje scen säger en auktoritetsfigur (Prudences mödrar, Elizabeths far, Scarletts husa) till dem vad de ska göra.
Alden O’Brien, är kurator för kostymer och textilier vid Daughters of the American Revolution Museum i Washington, DC
Han säger: ”Att ha en scen där de säger: ”tightare, tightare” är uppenbarligen en ersättning för kvinnors begränsade roller i samhället.”
Problemet är att nästan alla dessa representationer är överdrivna, eller helt enkelt felaktiga. Det är inte att säga att ”Bridgerton” showrunner Shonda Rhimes var fel i sin skildring av kvinnors rättigheter i början av 19th Century Regency eran, eftersom de verkligen var allvarligt begränsade, men deras underkläder var inte att skylla.
Kass McGann, en klädhistoriker och konsult till museer, TV-program och teaterproduktioner runt om i världen, förklarar i ett e-postmeddelande ”Det handlar mindre om korsetten och mer om scenens psykologi.”< /p>
Kass McGann, en klädhistoriker och konsult till museer, TV-program och teaterproduktioner runt om i världen, förklarar i ett e-postmeddelande ”Det handlar mindre om korsetten och mer om scenens psykologi.
Under
fyra århundraden av otaliga modeförändringar har kvinnors underkläder varierat kraftigt i namn, stil och form. Men för dem vars förståelse av kostymdrama enbart kommer från shower och filmer som Bridgerton, är dessa olika plagg alla felaktigt grupperade tillsammans som korsetter.
Det är viktigt att veta att en korsett helt enkelt är ett strukturerat underplagg för en kvinnas torso, förklarar Hilary Davidson, modehistoriker och författare till Dress in the Age of Jane.
De första korsetterna dök upp på 1500-talet som svar på utvecklingen av kvinnligt mode, som var mer styvt och geometriskt.
Korsetten, som designades med valben , vass eller ibland till och med trä, formade kvinnors kroppar en inverterad konform som alltid har varit moderiktig.
Vissa personer använde kuddar eller ringar för att ge sig själva en bredare form under midjan, vilket i sin tur gjorde midjan smalare. Denna form bestod mer eller mindre fram till Regency-eran i början av 1800-talet, då det skedde ”alla möjliga uppfinningar, förändringar och störningar” med modet, säger Davidson.
Under den 20-årsperioden hade kvinnor ett val: de kunde bära korsetter, de strukturerade plagg av valben som mest liknar dagens korsettdesign; mycket mjuka, vadderade, men ändå stödjande underkläder, som var någonstans mittemellan.
O’Brien säger att korsetterna från Regency-perioden var gjorda av mjuk bomull med ett styvare bomullssnöre för stöd, och ibland kanaler i ryggen för urbening, och en slits i framsidan för ett metall- eller trästöd som kallas busc.
Men från början var dessa underplagg helt vanliga kläder, säger Davidson. Kvinnor hade ett brett utbud av valmöjligheter, precis som kvinnor idag har en rad olika alternativ, från sportbehåar till Wonderbra.
De som bara hängde hemma bar sina bekvämare korsetter, medan andra som skulle på bal kanske bar något tajtare som ger en vackrare linje.
Men arbetande kvinnor bar någon form av snörande och stödjande plagg som detta, vilket motbevisade idén om att en korsett omedelbart orsakade svimning. För Davidson är myten om att kvinnor gick omkring i dessa obekväma saker som de inte kunde ta av sig, på grund av patriarkatet, verkligen irriterande.
Hon säger: ”Och de stod ut med det i 400 år? Så dumma är inte kvinnor.”
Dessa kläder var bekväma, tillägger Davidson, inte bara enligt dåtidens normer, utan även enligt dagens moderna normer. De allra flesta av dem började bära någon form av korsettplagg som unga flickor, så de var vana vid det som vuxna.
O’Brien håller med: ”Att ha något som går längre in i bröstet… det skulle jag verkligen vilja ha, eftersom det skulle fördela stödet på ett bättre sätt.
”
Under den viktorianska eran, efter Bridgerton, hade korsetter utvecklats till en timglasform ⌛️ den form många människor tänker på när de tänker på en obekväm, organkrossande, kroppsdeformerande korsett.
Men återigen är det den moderna uppfattningen om det förflutna som formar vår uppfattning om dessa underkläder. Davidson säger att kjolarna var större under den här perioden eftersom ju bredare kjol, desto mindre midja.
Museer visar ofta korsetter i sina samlingar på skyltdockor som om deras kanter möttes.
I
verkligheten skulle de förmodligen ha burits med sina kanter en eller två tum ifrån varandra, eller till och med lösare, om en kvinna hade valt det.
McGann menar att en av anledningarna till att korsetter förknippas med smärta är att skådespelerskor talar om sitt obehag av att bära en obekväm korsett för en roll.
”I många fall är korsetter inte gjorda för skådespelerskan, utan snarare används en korsett i hennes allmänna storlek för bekvämlighetens skull”, förklarar McGann.
”Det innebär att de bär korsetter som inte passar ordentligt, och när de snörs åt ordentligt kan det göra ont!”
Så, under Regency och under andra epoker, drog kvinnor åt snörningen i sina korsetter mer än vad som var bekvämt eller bara för att uppnå en smalare fashionabel midja?
Självklart gjorde vissa det, när de hade någon att imponera på, som i scenen i filmen Autant in the Wind där en ung ensamstående kvinna försökte göra intryck.
I
Bridgerton verkar den sociala aktivisten Lady Featheringtons insisterande på sina döttrars smala midja också logiskt. Förutom att under Regency-eran, när klänningarna föll från bysten, vad var poängen med att ha en smal midja?
”Idén med snäva snörningar är helt onödig och irrelevant för modet”, säger Davidson.
”Det finns inte en chans att periodkorsetten krymper hennes midja, och den försöker inte heller”, tillägger O’Brien.
Ett annat problem med Bridgertons val av underkläder är att Regencyperiodens korsetter inte var utformade för att skapa den urringning som dagens publik finner attraktiv, utan mer för att lyfta och separera brösten som två runda klot.
Hon tycker att Bridgertons korsetter är för platta framtill. I en intervju med Vogue redogjorde Bridgertons kostymör Ellen Mirojnick för sin filosofi om seriens kläder:
”Den här serien är sexig, rolig och mycket mer tillgänglig än ditt genomsnittliga nyktra perioddrama, och det är viktigt att öppna upp halsringningen på en korsett för att återspegla det.
”
”Bridgerton” har dock rätt när det gäller kvinnans status i början av 1800-talet. Äktenskap var ett av de enda alternativen för kvinnor som inte ville leva med sina betydande andra för resten av sina liv, så seriens betoning på att skapa bra matchningar i äktenskapet förblir sant.
En gång gift blev en kvinna juridiskt sin mans egendom. Hon kunde inte underteckna kontrakt eller göra ett testamente utan sin mans samtycke.
Vid mitten av 1800-talet hade kvinnor gjort betydande framsteg genom att kunna äga egendom eller få skilsmässa. Men det var inte förrän 1918 i England eller 1920 i USA som vissa kvinnor kunde rösta.
Vid ungefär samma tid började korsetter bli omoderna och många av dåtidens författare såg en koppling mellan korsettens frigörelse och kvinnans frigörelse.
O’Brien säger att den slutsatsen inte håller nu när han ser tillbaka. ”Du har alla dessa författare som säger: ’Åh, vi är så mycket mer frigjorda än de där hemska, hycklande, förtryckta viktorianerna, och vi har kastat av oss korsetten’.”
Väl, jag är ledsen, men om du tittar på shapewear på 1920-talet, gör de exakt samma sak, vilket är att använda underkläderför att skapa dagens fashionabla form, vilket på det glada tjugotalet innebar att använda elastiska midjeband och bysthållare för att helt dra åt en kvinnas naturliga form.
Samhället kommer alltid att ha ett kroppsideal som är omöjligt för många kvinnor att uppnå, och varje kvinna kommer att välja hur långt hon vill gå i sin strävan efter detta ideal. Det kommer alltid att finnas ett fåtal som kommer att ta detta ideal till det yttersta även om det innebär att sätta sina egna liv på spel.
O’Brien och Davidson hoppas att människor ska sluta se korsetter som patriarkatets förtryckande verktyg, eller som smärtsamma påminnelser om kvinnors besatthet av mode.
Vi låter rykten påverka oss, istället för att välja att göra våra egna erfarenheter och vara moderiktiga!
Att bära korsett är dessutom precis lika förtryckande som att bära behå. Ändå tvingar ingen kvinnor att bära en behå idag?
Du måste ställa dig själv de rätta frågorna och känna till all den skönhet som kommer med att bära en korsett!
Det är
faktiskt lättare att se det som konstigt, ovanligt och från det förflutna, än att se det till sitt sanna värde, en ny generation av kläder, elegant, trendig.
Det är äventyr allt som en stil av kläder som tillåter dig att förfina eller inte din silhuett till den dimension som behagar dig mest.
Du kan uttrycka din personlighet, din charm genom att vara väldigt elegant när du vet vilken outfit du ska bära med korsett!
The bridgerton chronicle ”season 2”
Den första säsongen av dramaserien Bridgerton anses vara en av Netflix bästa rekommendationer och är för närvarande nominerad till 2021 års Emmys i tre huvudkategorier:
- Bästa drama
- Bästa skådespelare ( Regé-Jean Page )
- Regissör av en dramaserie ( Julie Anne Robinson )
Om du är ett fan av de åtta Bridgerton-romanerna av den bästsäljande författaren Julia Quinn, är chansen stor att du redan vet vad som kommer att hända med Featheringtonsoch Bridgerton när den andra säsongen blir tillgänglig.
Men för alla de människor som fortfarande inte har läst dessa böcker eller bara är angelägna om att se vad Shonda kommer att göra med nästa del, kan du fortsätta att bläddra ner i den här artikeln för mer information om säsong 2.
När kommer Bridgerton säsong 2 att släppas på Netflix?
Bridgerton säsong 2 är planerad att sändas 2022. Ett specifikt datum är ännu inte tillgängligt, vilket tvingar fans att förbli i mörkret medan de väntar på mer information om denna berömda release.
I videon nedan avslöjar vi dock de första bilderna från säsong 2.
Det är på Instagram som Netflix officiellt tillkännager lanseringen av den andra delen. En specialutgåva av Lady Whistledown’s Society Paper har också publicerats för att informera läsarna om att Bridgerton-rollen kommer att återvända till produktionen våren 2021, den här gången med fokus på Anthony ( Jonathan Bailey).
Bridgerton säsong 2 rollbesättning
Först av allt måste vi meddela några hemska nyheter, även om de allra flesta av er redan vet detta, men Duke of Hastings spelas av Regé-Jean Page kommer inte att vara en del av säsong 2.
Lady Whistledown meddelade nyligen att Daphne som spelas av Phoebe Dynevor, verkligen kommer att vara med i serien, trots att Simon sagt adjö för tillfället.
Så varför lämnar Regé-Jean Page serien?
Enligt skådespelaren själv var det en del av hans karaktärs plan när han först skrev på.
”Det är en säsongslång båge. Det kommer att ha en början, en mitt, ett slut, ”berättade han för Variety och tillade också att han gillade installationen eftersom det ”kändes som en begränsad serie.”
Sedan fortsätter han med att säga, ”Jag har inget annat än entusiasm för Bridgerton när det fortsätter att åka sitt ångtåg och erövra världen. Men det hjälper också att avsluta dessa bågar och göra landningen.”
Cast i säsong 2
Den
goda nyheten är att vi förväntar oss att se rollbesättningen nedan i den nya säsongen:
- Nicola Coughlan som Penelope Featherington
- Jonathan Bailey som Anthony
Bridgerton - .Jonathan Bailey som Anthony Bridgerton
- Luke Newton som Colin Bridgerton
- Claudia Jessie som Eloise
Bridgerton - .Claudia Jessie – Eloise Bridgerton
- Luke Thompson – Benedict Bridgerton
- Ruth Gemmell – Lady Violet Bridgerton
- Polly Walker – Lady Portia Featherington
- Polly Walker – Lady Portia Featherington
- Adjoa Andoh som Lady Danbury
- Golda Rosheuvel som Drottning Charlotte
- Ruby Barker som Marina Thompson
- .strong>Jessica Madsen som Cressida Cowper
Den 15 februari meddelade Netflix att Simone Ashley ansluter till rollbesättningen som Kate Sharma, en smart men mycket egensinnig ung kvinna som är kär i Anthony.
Vi vet också att Charithra Chandran kommer att spela Edwina Sharma och Rupert Young kommer att spela Jack, en ny karaktär som inte finns med i böckerna.
I april bekräftade Deadline ytterligare två tillskott till seriens rollista: Shelley Connoch Calam Lynch .
Är det några spoilers om säsong 2?
Om du är ett fan av Julia Quinns romaner har du förmodligen insett vikten av det lilla -biet i slutet av finalen av säsong 1!
I
den andra boken av Julia, The Viscount Who Loved Me, blir Anthony Viscount Bridgerton när hans far plötsligt dör av ett bistick. Under
resten av romanen blir
bin en viktig del av berättelsen eftersom Anthonys kärleksintresse, Kate, blir stucken i sin tur senare i boken.
Nu när det är bekräftat att serien kommer att fortsätta att följa romanerna. Den säsong 2 kommer att fokusera mycket mer på Anthonys jakt på kärlek än på Simon och Daphnes liv.
För att avsluta med lite goda nyheter kommer de åtta kärleksromaner som fokuserar på varje karaktärs resa för att hitta kärleken så småningom att få sin egen säsong på Netflix!